Comisia Europeană lansează strategia de creare a Pieței Digitale Unice
May 6, 2015
Comisia Europeană urmează să lanseze, astăzi, o strategie extrem de ambițioasă privind crearea unei Piețe Digitale Unice. Proiectul documentului, pe care l-am obținut în avans, arată că ceea ce vrea Comisia Europeană este unificarea legislativă care reglementează mediul online din Uniunea Europeană astfel încât acesta să ofere servicii unice la nivel european. Acest lucru înseamnă că, teoretic, toți consumatorii și investitorii europeni vor avea acces la același tip de servicii, fiind eliminate diferențele de preț, de exemplu, atunci când facem cumpărături online.
Mai înseamnă acces la rețelele digitale de înaltă calitate pentru toate statele membre. Iar aici România este unul dintre statelele cu cele mai avansate rețele la nivel european în privința vitezei. Suntem însă deficitari la zonele de acoperire. Ce mai vrea Comisia Europeană? Să ne putem vinde produsele ca mici sau mari întreprinzători oriunde în Europa beneficiind de aceleași drepturi ca orice alt întreprinzător european și supunându-ne unei legislații comunitare unice.
Poate că cel mai bun exemplu, care să ilustreze propunerea ambițioasă a Comisiei Europene, este decizia autorităților belgiene și luxemburgheze în telecomunicații de a elimina suprataxele de roamning. Este un prim pas în direcția eliminării totale a roamingului la nivel european, măsură care ar trebui să intre în vigoare de anul viitor.
Datele care urmează să fie publicate de Comisia Europeană arată că 61% dintre europeni au încredere să cumpere online propuse din propria țară, dar numai 38% comandă produse ale unei companii aflate într-un alt stat membru. Situația este, însă, dramatică la nivelul întreprinderilor mici și mijlocii. Doar 7% dintre înteprinzători au încredere să-și vândă produsele peste granițe.
Comisia mai estimează că am putea economisi în total peste 7 miliarde de euro, în fiecare an, dacă am avea o legislație unică ce ar încuraja comerțul online.
Un alt domeniu sensibil vizat de propunerea executivului european este cel al livrărilor transfrontaliere. Iar acesta este principalul motiv pentru care întreprinzătorii nu se angajează în comerțul electronic. Prețurile de livrare sunt foarte mari. Pentru livrarea unui pachet peste graniță în interiorul Uniunii europene costurile sunt de două până la cinci ori mai mari decât în cazul livrărilor naționale. De exemplu, același pachet livrat din Germania la o adresă dintr-un stat nordic costă dublu dacă trebuie să facă drumul de întoarcere.
Poate v-ați întrebat de multe ori de ce atunci când vreți să cumpărați online un produs dintr-o altă țară fie sunteți redirecționați către site-ul companiei din România, unde, evident, există alte prețuri față de cele pe care le doriți, fie pur și simplu nu puteți accesa siteul respectiv. Este așa numitul blocaj geo-strategic, în cele mai multe cazuri nejustificat, practicat strict din motive comerciale. 71% dintre plângerile înregistrate la nivel european se referă exact la acest tip de blocaj, pe care Comisia Europeană îl vrea eliminat.
Comisia dorește de asemenea o legislație unificată privind circulația conținutului intelectual în toate cele 28 de state membre pentru a-i ajuta pe artiști să se promoveze mai ușor la nivel european, dar și pe consumatori să poată avea acces la produse din acest domeniu, care de asemenea sunt restricționate de la un stat membru la altul.
Documentul pe care l-am obținut și care urmează să fie lansat, mâine, de Vicepreședintele Comisiei Europene, Andrus Ansip, responsabil pentru Piața Digitală Europeană și Comisarul european pentru Economie Digitală și Societate, Gunther Oettinger, este un draft care poate suferi modificări în urma ședinței de mâine a colegiului.
Lansarea strategiei este un prim pas dintr-un proces care se anunță destul de anevoios întrucât atât companiile mari cât și statele membre cu tradiție vor încerca din răsputeri să-și aducă propriile amendamente. O astfel de piață nu convine operatorilor care dețin monopol regional pentru că ne-ar oferi nouă, cetățenilor, prea multe opțiuni care ar duce imediat la o scădere a prețurilor, iar unui întreprinzător mic să pătrundă într-o arie care le era exclusiv dedicată.
Așa cum unui cetățean din România nu i-ar conveni, de exemplu, o listă de prețuri din Danemarca, nici unui întreprinzător danez nu i-ar conveni cu siguranță să livreze un produs la un preț mult mai scăzut, adaptat unei piețe mai slabe.
Vă imaginați, probabil, cum ar fi o piață europeană cu TVA unic pe categorie de servicii. De ce i-ar conveni României care are TVA ridicat de 24% la majoritatea produselor să fie nevoită să coboare la un nivel sub 17%, ca să dăm un exemplu la întâmplare.
Presiuni vor fi și la nivelul Parlamentului European unde lobiștii vor încerca la rândul lor să influențeze votul politic pentru a “îndulci” propunerile comisiei în favoarea sectorului pe care îl reprezintă.
Sursă: Europene.eu (Dana Cotoară)
Leave a Reply