Este România vulnerabilă în fața propagandei rusești ?

July 25, 2015

1. În editorialul său obișnuit din Evz, fostul consilier prezidențial Iulian Chifu își manifestă soft nemulțumirea că România nu participă consistent și cu ceva mai mult aplomb în alianța europeană pentru contracararea războiului informațional al Rusiei.

”Țările susținătoare a relației transatlantice și care consideră prezența SUA în Europa ca indispensabilă pentru echilibrul strategic și contracararea influenței ruse în UE, au trecut la măsuri individuale puternice pentru a contracara războiul informațional purtat de Rusia în Europa și în lume.”

Mai exact este vorba despre acordarea de suport unor inițiative media ”independente” din țările est-europene, denumite destul de pretențios și surse alternative de informare (alternative la ce ? la media autohtonă din țările respective care oricum nu e favorabilă Rusiei ?), surse care trebuie să contracareze viziunea Rusiei privind evenimentele din Ucraina. Mai mult, după cum ne explică jurnaliștii britanici de la The Guardian, aceste instituții media ar trebui să persuadeze opinia publică din țări precum Georgia, Ucraina și Republica Moldova privitor la ”beneficiile reformelor de tip european”. Adică tot propagandă. Dar care fiind de factură pro-atlantistă și pro-americană, musai trebuie considerată și corectă !

”Modelul este cel al unui BBC european, o fabrică de conținut, analiză și demitizare a elementelor războiului informațional al Rusiei” ne mai spune dl Chifu, preluând informația furnizată de RFE/RL.

The studio control room of Russia Today

La câte scandaluri și acuze de bias planează asupra BBC – ului în ultimii ani, nu știu dacă modelul acesta e unul prea fericit. Zic !

Probabil că mă/vă veți întreba de ce spun în principal propagandă pro-atlantistă și abia apoi europeană. Pentru că strategia gândită de diplomația de la Bruxelles va fi pusă în aplicare cu ajutorul East StratCom Team. Ce înseamnă asta ?

Aflăm tot din editorialul menționat: ”Au fost angajați 5 experți, din Cehia, Danemarca, Estonia, Letonia și Marea Britanie pentru a conduce această celulă de comunicare strategică și contracarare a războiului informațional numită East StratComTeam”. ”Partea cea mai importantă a muncii lor va fi să decripteze și să expună relatările și poveștile mincinoase ale media Rusiei și a propagandei oficială purtată de oficiali ruși, informație care să fie livrată statelor membre, reprezentanților diplomatici ai UE, mass mediei și statelor partenere din spațiul post-sovietic. O întreprindere la care România nu a găsit cu cale să se alăture”.

Nu trebuie să fii vreun geniu al informațiilor ca să observi că sursa de inspirație a acestui demers european vine de aici: NATO Strategic Communications Centre of Excellence (NATO StratCom COE).

În plus, dacă e o așa tragedie că România nu e aliniată pe frontul respectiv, bine ar fi fost să ni se spună și cine e responsabil de asta. Pentru că perdele de fum și frustrări insuficient camuflate avem din belșug.

În același timp însă:

2. Ambasadorul Hans Klemm, la audierile din Senatul SUA, declara acum 2 zile cu subiect și predicat că ”România nu e vulnerabilă în faţa propagandei ruseşti”, ”opinia publică fiind dominată de opţiuni pro-americane”, iar ”parteneriatul cu SUA şi aliaţii este puternic”. Cu alte cuvinte, Hans Klemm ne spune fix înainte de începerea misiunii sale la București că nu prea sunt motive de îngrijorare privind ”infernala” mașinărie de propagandă a Kremlinului, românii fiind rusofobi din naștere și americanofili fervenți – căci nu degeaba i-au așteptat 50 de ani. Ceea ce cu siguranță îi va oferi noului ambasador al US posibilitatea de a nu fi distras de la obiectivul său prioritar: ”eliminarea corupţiei la nivel înalt şi pentru a îmbunătăţi aplicarea principiilor statului de drept”. 

”Dacă voi fi confirmat în funcţie, mă angajez să dublăm susţinerea acordată instituţiilor anticorupţie din România şi societăţii civile, pentru a consolida principiile statului de drept. România este un prieten şi un partener strategic” și-a încheiat Klemm speech-ul în fața senatorilor americani.

În concluzie, după confruntarea logică a celor două aspecte menționate apar niște întrebări îndreptățite:

Să nu fi știut fostul consilier prezidențial de declarațiile noului ambasador de peste Ocean ? Puțin probabil. Să fie deschiderea (preconizată pentru o dată necunoscută!) unei filiale a Agenției Sputnik în România atât de terifiantă ? Mai ales după ce RT a renunțat la ideea unui studiou local. Deasemenea, puțin probabil. Atunci poate Ambasadorul Klemm (a cărui vastă experiență diplomatică înseamnă Timorul de Est – și atât !) să nu cunoască realitățile cu care va trebui să se confrunte în România ? Ei, bine, nu ! Domnia sa pare că tocmai a transmis un semnal asupra unui punct nevralgic pe care l-ar dori rezolvat cât mai repede de instituțiile abilitate (care îi pregătesc covorul roșu pentru sosire): Vulnerabilitatea României față de propaganda rusă. Care există. Și va fi din ce în ce mai vizibilă. Concomitent cu creșterea antipatiei față de politicile Vestului, și în principal față de americani. Politicile nu se confundă cu valorile – I mean!
Am o veste proastă pentru toți cei care încă mai cred că victoria aparține celui care țipă mai tare, pe cât mai multe voci, și cât mai contradictoriu cu putință. Nu poți acoperi o manipulare cu altă manipulare ! Sau mai exact, o poți face, cu pierderi uriașe de credibilitate. Cel mai bine se simte asta la Washington, chiar dacă John McCain continuă să susțină că la fel ca în timpul Războiului Rece, US poate câștiga războiul cu Rusia fără nici o împușcătură, prin propagandă. Nu, așa ceva nu mai este posibil, John !

Dacă v-ați fi așteptat să vă spun că Iulian Chifu bate câmpii, veți fi dezamăgiți. Păcatul său e acela că vă livrează doar o jumătate de adevăr. Ceea ce nu vă spune domnia sa este faptul că România e tot mai sensibilă la propaganda rusă nu pentru că aceasta – propaganda – e genial gândită de Kremlin, ci pentru că politicile și strategiile partenerilor – ”îndrumătorilor” și ”protectorilor” – externi (NATO, SUA, UE) ai României sunt din ce în ce mai proaste, arbitrare și arogante,  peste tot pe unde își fac simțită prezența. Și pentru că istoria dovedește fără tăgadă celor care știu să învețe ceva din ea: marile puteri ”protectoare” sunt în general niște ”neamuri proaste”, pe care după ce le omenești, se ușurează pe stratul de flori din grădină.

Și poate – la fel de important – e faptul că România e vulnerabilă la propagandă. Punct. Indiferent a cui și cu ce scop. Iar asta reprezintă un risc care nu pare să preocupe pe nimeni în mod serios.

PS: (Deși nu face obiectul articolului de față, menționez că am rămas cu un mare semn de întrebare: Ce-o fi însemnând în mod concret dublarea susținerii acordate binomului/trinomului ?)

Gabriela Ioniță

________________________________________________________

NATO defines its Strategic Communications concept as follows: The coordinated and appropriate use of NATO communications activities and capabilities – Public Diplomacy, Public Affairs (PA), Military Public Affairs, Information Operations (lnfo Ops), and Psychological Operations (PSYOPS), as appropriate – in support of Alliance policies, operations and activities, and in order to advance NATO’s aims.

2 responses to “Este România vulnerabilă în fața propagandei rusești ?”

  1. Marian Rădulescu says:

    “Ceea ce nu vă spune domnia sa este faptul că România e tot mai sensibilă la propaganda rusă nu pentru că aceasta – propaganda – e genial gândită de Kremlin, ci pentru că politicile și strategiile partenerilor – ”îndrumătorilor” și ”protectorilor” externi (NATO, SUA, UE) sunt din ce în ce mai proaste, arbitrare și arogante peste tot pe unde își fac simțită prezența. Pentru că istoria o dovedește fără tăgadă: marile puteri ”protectoare” sunt în general niște ”neamuri proaste”, pe care după ce le omenești, se ușurează pe stratul de flori din grădină”. D-na Ioniţă, aţi prins esenţialul:”partenerii”(mai ales SUA) sunt aşa de convinşi întru”excepţionalismul” lor, încât fac greşeli elementare în elaborarea strategiilor privind propaganda. Cu atât mai bine! Iar Chifu, ca şi alţi rusofobi,se grăbeşte să arate stăpânului de la Washington că vrea să facă mai mult decât i se spune. Slugărnicie tipic românească! Obiectivul lui Chifu şi al altor propagandişti pro SUA(Turturică, Cristian Câmpeanu,Laurenţiu Mihu) este ca 100% din români să creadă cu tărie în “marele licurici”. Existenţa acelui număr restrâns de oameni care nu vor decât relaţii normale cu Rusia îi deranjează teribil. Şi nu ştiu cum să facă să ne astupe gura!Am o veste proastă pentru ei:nu vor reuşi! Cum să impui unor oameni cum să gândească, ce să gândească, pe cine să iubească şi pe cine să urască? Ăştia cred că un om(cazul meu)care a fost călcat serios în picioare de către sistemul corporatist american, care a fost concediat într-un ajun de Crăciun, căruia i se refuză dreptul la muncă va agrea sistemul de tip american? NEVER!

  2. Gângavul Rădulescu says:

    Propaganda ruseasca este demagogie. Cei care pun botul la propaganda rusa sunt niste asistati sociali care nu stiu nici o meserie. Multi comenteaza pe aici dar ei nu au un serviciu de 25 ani, deoarece sunt incapabili sa faca ceva, regimul comunist i-a facut peste noapte subingineri dar ei se cred doctori docenti. Ori fi doctori docenti dar in prostologie si propaganda comunista de doua kopeici.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ne-am mutat! Aici puteți accesa în continuare arhiva PPW. Click aici pentru noua versiune a Power&Politics World sau accesați adresa www.powerpolitics.ro/new