În caz de conflict militar, primele vizate sunt bazele NATO din vecinătatea Rusiei

July 4, 2015

Despre probleme de top ale comunității internaționale, dar mai ales despre amenințările Rusiei și tensiunile din regiune, am dialogat cu directorul Institutului Rus de Cercetări Strategice (РИСИ), general-locotenent (r) Leonid RESHETNIKOV.

 - În aceste zile în care vedem un exod masiv dinspre Nordul Africii spre Europa, cum vede Institutul Rus pentru Studii Strategice viitorul continentului negru ?

- În ceea ce privește viitorul apropiat, pentru Africa va fi greu, deoarece chiar dacă și-a cucerit independența Africa nu a obținut și un sprijin real pentru dezvoltarea sa din partea țărilor, care vreme îndelungată au exploatat-o ca pe o colonie. În prezent, cea mai mare parte a guvernelor din Africa sunt puse în fața unor probleme serioase de natură economică, umanitară și politică; lipsa de stabilitate politică, prezența unor facțiuni teroriste, slaba dezvoltare a economiei, șomajul sunt câteva din problemele care conduc la emigrarea masivă, iar indiciile actuale semnalează că problemele se vor agrava și mai mult în viitorul nu prea îndepărtat. Deasemenea, trebuie remarcat faptul că atât în Statele Unite ale Americii cât și în țările Europei de Vest atitudinea față de Africa continuă să fie cea cunoscută: o sursă de obținere a unui profit maxim cu investiții minime. Practic se investește foarte puțin în dezvoltarea acestui continent, iar ca urmare se obține un rezultat negativ sub forma unui număr mare de refugiați și emigranți. Pe viitor tendințele negative de relocare se vor amplifica și mai mult, iar Europa nu are nici un fel de soluție de rezolvare a acestei probleme. În fiecare an Africa, ca și câteva state asiatice vor “scoate pe bandă rulantă” zeci sau chiar sute de mii de emigranți la care Europa nu va face față.

- Dacă în Europa suntem din ce în ce mai mulți, în schimb Rusia este pregătită pentru gestionarea riscurilor generate de scăderea demografică?

- Putem spune că scăderea demografică, care a afectat Rusia o perioadă îndelungată, a încetat și în prezent se urmărește creșterea populației. Din punctul meu de vedere, acesta este rezultatul favorabil al politicilor noastre din domeniul social. În decursul a câțiva ani s-a remarcat creșterea ratei natalității ca rezultat al combaterii problemei avorturilor.  Din nefericire, în prezent Rusia continuă să ocupe unul dintre primele locuri din lume la numărul de avorturi efectuate. Datorită strategiei de combatere a avorturilor însă vom putea diminua în mod constant problema demografică.

Din acest motiv, dacă va fi o diminuare a populației, acesta nu va atât de dramatică. De asemenea, se remarcă o creștere a populației datorită numărului mare de persoane rusofone relocate din țările de origine apropiate de granițele Rusiei; așa numiții democrați din țările baltice sau din alte țări învecinate cu Rusia, prin politicile aplicate practic își obligă locuitorii să își părăsească țara în care ei s-au născut și au trăit zeci de ani.

- Întreaga strategie a NATO și a Rusiei în Arctica are la bază ipoteza încălzirii globale. Această strategie mizează pe faptul că topirea accelerată a calotei glaciare va permite accesul la resursele naturale din zona arctică. Dar ce se va întâmpla în cazul în care încălzirea globală nu va mai continua?  

- Oamenii de știință ruși nu au stabilit încă dacă va urma o încălzire globală a vremii, o răcire sau dacă lucrurile vor rămâne la fel. În acest sens continuă dezbaterile între savanți, dar luând în calcul și o evoluție neprevăzută a situației actuale, țara noastră în orice caz se pregătește pentru acele consecințe, care pot apărea în urma încălzirii globale, inclusiv pentru a începe să folosească mai activ resursele naturale din zona arctică. Totuși, deoarece astfel de consecințe vor apărea cel mai devreme după câțiva zeci de ani, o discuție pe acest subiect este posibilă și acum, dar doar din punct de vedere pur teoretic. Dacă nu se vor concretiza peste câțiva ani preconizatele consecințe ale încălzirii globale, atunci alte surse de alimentare cu energie vor trebui căutate și noi modalități de dezvoltare a domeniul energetic vor trebui implementate.  Iar asta e valabil pentru toți. În plus, resursele de petrol și gaz din Rusia, indiferent ce ar scrie despre acestea analiștii din Vest, sunt considerabile. Resursele explorate până în prezent pot fi de ajuns din plin pentru o perioadă de 70-80 ani și în acest timp se vor derula căutări pentru a depista alte surse energetice.

- Din punctul dvs. de vedere, Organizația de la Shanghai reprezintă o modalitate de echilibrare a situației geopolitice generate de extinderea spațiului Uniunii Europene sau un răspuns la provocările de securitate din Extremul Orient ?

- Organizația de la Shanghai reprezintă – înainte de toate – un for internațional creat special pentru a dezvolta relațiile de cooperare între țările din Orientul Mijlociu și Asia Centrală în domeniul securității. Acesta este obiectivul principal al acestei organizații și în consecință actiunile sale vizează îndeplinirea acestui scop. Este incorect să susținem faptul că Organizația de la Shanghai reprezintă un răspuns la extinderea spațiului Uniunii Europene. O astfel de variantă nici nu se poate lua în calcul. Aceasta și pentru că Organizația de la Shanghai reprezintă manifestarea interesului pe care îl are Rusia pentru regiunea Asiei și pentru Orientul Îndepărtat.

Rusia se îndreaptă constant, pas cu pas spre zona Asiei în zona colaborării pe probleme economice, politice și umanitare. Această chestiune se va concretiza și mai mult în următoarea perioadă pentru că din zona de vest a Rusiei în prezent nu se prevăd perspective mari pentru dezvoltarea relațiilor economice și politice. După cum bine s-a putut observa, Europa de Vest s-a dovedit că nu poate fi independentă în deciziile sale legate de colaborarea cu Rusia.

- După cum precizați într-un interviu anterior, dvs. considerați că Statul Islamic din Irak și Levant este o organizație ”fictiv” teroristă, o creație a CIA, și că teroriștii ISIS sunt sprijiniți de SUA. În acest context, este pregătită Rusia reală să se învecineze cu Statul Islamic?

- Încă din prima sa fază de existență, Statul Islamic din Irak și Levant, asemenea și altor organizații teroriste renumite, este legat de Agenția Centrală de Inteligență (CIA) și cu alte servicii speciale din SUA.  Mai clar, americanii au un fel de ”joc” pe care le place să-l joace: serviciile speciale creează un fel de organizații moderate, teroriste, extremiste și consideră că aceste organizații devin utile pentru a rezolva anumite sarcini tactice.  Și în acest caz, așa cum se întâmplă de obicei la americani, au pornit de la o idee dar au obținut un cu totul alt rezultat.

Judecând după toate acestea, ei pur și simplu nu au învățat nici până acum să prevadă cu acuratețe consecințele. Iar aceasta este o trăsătură de caracter specifică pentru mulți specialiști din serviciile secrete și analiștii de securitate americani.

În consecință, Statul Islamic din Irak și Levant – care s-a ridicat din așa numitele grupări racolate de CIA – a scăpat de sub control și s-a transformat într-o mare organizație extremistă, care își desfășoară activitatea criminală provocând în special SUA, similar cum s-a întâmplat în trecut cu Al-Qaida și cu talibanii din Afghanistan. Apoi este evident că americanii nu învață nimic din istoria lor, mai ales în relația cu Rusia. Revenind, iată, acum, Statul Islamic reprezintă o organizație puternică și crudă, care face legea și induce frică în țările Orientului Mijlociu și din Asia Centrală.

 - Vom vedea conturându-se un Califat islamic în regiune ?

- Din punct de vedere al unei perspective de durată medie, Statul Islamic (ca și mod de organizare statală) nu va rezista mult timp și nu se va transforma într-un stat real. Binențeles că în istorie au mai existat și alte cazuri în care bandiți monstruoși au constituit o formațiune statală, dar aceasta nu a supraviețuit prea mult timp. În fond, chiar un monstru atât de talentat și renumit cum a fost Hitler, nu a rezistat la putere decât numai 12 ani. Sigur, suficient pentru a face foarte mult rău. Din acest motiv este necesar acum stoparea ascensiunii Statul Islamic, lupta împotriva sa. Pentru realizarea acestui obiectiv este necesară unirea și cu pre-părinții Statului Islamic din Irak și Levant – aka Statele Unite, care trebuie să fie mult mai activi în această luptă.  Dacă au reușit să creeze o astfel de monstruoasă ciudățenie, atunci tot ei sunt responsabili pentru nenorocirile pe care acești criminali le cauzează lumii. Dincolo de orice tensiuni cu Vestul, Rusia dorește să colaboreze pentru a preveni răspândirea extremismului islamic; noi vom continua să luptăm contra acestuia în toate formele posibile. Pentru noi, care știm cât este de periculos, nici măcar nu are importanță dacă acest extremism a fost creat de către americani sau el singur a “ieșit din ou”.

 - Înainte de a începe criza din Ucraina, strategia Rusiei legată de spațiul european viza în special consolidarea colaborării dintre Uniunea Europeană și Uniunea Asiatică. Mai este actuală această strategie?

- Relația dintre Rusia și Europa, respectiv Uniunea Europeană, s-a derulat fără probleme până la momentul izbucnirii crizei din Ucraina. Proiectul nostru cu privire la Uniunea Eurasiatică nu a încercat construirea unei alternative la proiectul Uniunii Europene. Uniunea Eurasiatică a fost gândită să ajute la dezvoltarea directă a Rusiei și a economiei din Rusia. Din acest motiv am ajuns să avem cu Europa și Uniunea Europeană relații excelente: colaborare economică, umanitară, politică.  Dar în ciuda faptului că Rusia a deschis pentru țările din Vest toate posibilitățile și oportunitățile sale economice, drept răspuns Europa împreună cu SUA s-au constituit și au luat parte activ la organizarea loviturii de stat din Ucraina. Am primit această lovitură pe un teritoriul cu o istorie comună pentru popoarele noastre înfrățite. De aici apare întrebarea: mai este de actualitate dezvoltarea relațiilor cu Europa, în situația în care aceasta ne lovește în spate ?

În prezent, privim și analizăm cu mare îndoială această perspectivă. Ceea ce s-a întâmplat în Ucraina reprezintă o lipsă evidentă de principialitate, de “corectitudine politică”. Știu că în prezent, mulți analiști și politologi sunt tentați să creadă că, varianta cea mai adecvată și în interesul dezvoltării Rusiei este și rămâne orientarea spre Vest.

- Și nu este așa ?

- Bineînțeles, sunt de acord că relațiile cu Vestul trebuie întreținute și utilizate cu folos anumite oportunități economice, dar nu trebuie să fim orbiți de iluzia că doar împreună cu Uniunea Europeană actuală este posibilă reușita unei colaborări/cooperări active (și de încredere).

- Nu cu mult timp în urmă, hacktiviștii au publicat fragmente din corespondența electronică a doamnei Marie Le Pen, din care reieșea faptul că Moscova a finanțat Frontul Național. S-a dorit prin aceasta să se aducă dovezi că Rusia se implică ”ocult” în politica statelor europene. Este Rusia inițiatorul/finanțatorul unor partide sau organizații radicale europene, care ulterior pot fi folosite pentru promovarea intereselor proprii, în cazurile în care diplomația sau alte pârghii de presiune nu funcționează?

- Federația Rusă reprezintă un stat de elită mondială, această țară are mulți susținători și admiratori din alte țări. Sunt numeroase state care consideră că Rusia este un factor important în politica mondială și că este cazul a se termina cu politica hegemonismului pe care o practică SUA. Lumea globală trebuie să fie multipolară. Pentru acest tip de ecuație geo-politică militează și partidul de extremă dreaptă al doamnei Le Pen. Din nefericire, la noi numărul unor astfel de organizații este aproape infim. Dacă acestea primesc vreun tip de resurse din Rusia, atunci din contra, eu cred că acest lucru este foarte bun, deoarece trebuie și ei să supraviețuiască cumva.  Să fiu mai clar… De exemplu, dacă în țara dvs., România, se manifestă o formațiune politică sau o organizație neguvernamentală care se va prezenta folosindu-se de lozincile multipolarității și de prietenia cu Rusia, atunci, bineînțeles că nu va obține din partea guvernului României nici un fel de susținere.  Din acest motiv, astfel de organizații care propagă idei similare cu noi trebuie să fie susținute financiar. Politica firească a Rusiei, ca un stat și lider de elită mondială se rezumă exact la faptul că susține existența unor astfel de organizații non-guvernamentale.

- Îmi pare că lucrurile se văd un pic diferit de la Kremlin…

- Din păcate, trebuie să remarc faptul că în continuare conducerea noastră acordă foarte puțină atenție acestei activități.  În prezent, nu prea performăm în această sferă, în comparație cu Franța, care operează activ în zona francofoniei. Nu mai zic de SUA, Germania sau Marea Britanie, state care mențin pe teritoriul Rusiei numeroase organizații non-guvernamentale. ONG-urile au devenit o parte importantă în existența politicilor guvernelor și din politica mondială. Din acest motiv este necesar  dezvoltarea din aproape a acestui tip de activități, construind o direcție specială în Rusia care să se ocupe de acest aspect. Asupra unui singur lucru aș vrea să atrag atenția însă: organizațiile neguvernamentale străine nu trebuie să se amestece în politica internă a acelei țări care le găzduiește, în care își desfășoară activitatea și nici să încerce să ia parte în procesele și intrigile politice autohtone.

- Care sunt în prezent perspectivele politicilor de ”izolare” a Rusiei în rândul comunității internaționale ?

- În prezent relațiile noastre cu ONU sunt absolut normale. Apoi relațiile Rusiei cu multe țări din lume se dezvoltă cu succes. În Europa, dar în mod special în Europa de Vest trebuie să se înțeleagă faptul că în afară de SUA – singurul decident din NATO de fapt – și Uniunea Europeană, în lume mai există încă aproximativ 100 de țări cu care Rusia dezvoltă relații de prietenie excelente, iar acest “eurocentrism”  trebuie să dispară din mentalitatea actuală. Apropo, parada de Ziua Victoriei din Piața Roșie a demonstrat cât de izolată este Rusia: la festivitatea noastră au fost prezenți aproximativ 40 de președinți și prim miniștri din diferite țări și puncte cardinale. Evident, nu poate fi vorba despre o dezghețarea a relațiilor cu NATO din rațiuni binecunoscute și expuse în numeroase rânduri de conducerea FR. În momentul de față există și problema de relaționare cu diferite țări de elită din Europa Centrală și alte țări semi-independente din Europa de Vest. Avem însă relații de colaborare excelentă cu restul țărilor, în special cu un stat uriaș cum este China, precum și cu India, Brazilia, Argentina, Egipt. Acestea reprezintă țări cu o întreagă istorie și cu tradiții proprii, cu particularitățile proprii de civilizație, și cu oportunități de cooperare pe diverse domenii. Din acest motiv nu vedem nici un fel de neajuns la partenerii noștri și nu avem nimic de dezghețat. Tensiunile actuale sunt legate strict de NATO și țările membre ale alianței din Europa Occidentală. Depinde de acestea în ce măsură vor face alegerea corectă, caz în care noi vom agrea reluarea și dezvoltarea relațiilor cu această zonă. Dacă e să vorbim despre țările din Europa de Est, atunci discuția e cu totul alta; e clar că de aceste state nu depinde vreo decizie importantă sau punct de vedere la vârful UE; în cazul lor, ce se va decide la Bruxelles, acestea vor executa întocmai.

- Ați afirmat că scenariile de implicare a autoproclamatei Republici Transnistria într-un conflict militar sunt puțin probabile. Asta înseamnă că temerile Republicii Moldova sunt exagerate ? Sunt aceste ”vechi spaime” exagerate de către liderii din Chișinău în scop de propagandă împotriva Rusiei ?

- Autoproclamata Republică Transnistria, în calitate de formațiune statală independentă există deja de 25 ani. Aceasta este o perioadă foarte mare de timp în comparație cu așa numita independență a Ucrainei. Cu atât mai mult cu cât Vestul, din motive cunoscute numai lui, recunoaște independența Ucrainei dar nu recunoaște deloc independența Autoproclamatei Republicii Transnistria, deși acolo s-au derulat referendumuri legale, au avut loc alegeri legale. În concluzie, Vestului îi place abordarea soluției staliniste pentru problema națională a Ucrainei și recunoaște acele granițe pe care le-a stabilit dictatorul sovietic, dar nu este deloc interesat de punctul de vedere al poporului din Transnistria. Noi analizăm în cadrul Institutului situația din Transnistria considerând-o un stat independent de-facto. Ce crede Chișinăul despre asta – este problema lui. Independența Transnistriei a fost cucerită înainte de toate de către popor, are la bază un referendum și acest lucru demonstrează faptul că nu este corect ca Transnistria să fie inclusă sau exclusă de undeva. Cu alte cuvinte, acest diferend trebuie rezolvat pornind de la cerințele populației din Transnistria. Dacă este nevoie să se repete încă o dată referendumul sub egida OSCE, atunci să se repete. Dar, vă rugăm, nu vă țineți de prostii așa cum în momentul de față o face Chișinăul, și care vă pot conduce la un conflict militar. Chișinăul, practic a instituit o blocadă în încercarea sa de a deteriora relațiile dintre Rusia și Transnistria, constituindu-se într-un obstacol în posibilitatea Transnistriei de a fi vizitată de oamenii politici și de persoane publice. Adică, Chișinăul se îndreaptă conștient către deteriorarea situației. Doresc să reamintesc faptul că, pe timpul său, exact așa acționa Sakashvili în relațiile cu Osetia de Sud. Dacă el nu ar fi făcut acest lucru și nu s-ar fi îndreptat către astfel de acțiuni agresive, atunci, probabil că situația Osetiei de Sud ar fi rămas și în prezent intactă.  Din păcate, rezultatul negativ ce a decurs de aici este cunoscut tuturor. Dacă cineva va dori să repete experiența lui Sakashvili, atunci rezultatul va fi asemănător. Acest lucru nu trebuie uitat și necesită luat în calcul oriunde: și la Chișinău, și la București, și chiar la Washington.

- Pot componentele scutului antirachetă din România reprezenta o amenințare pentru sistemul de securitate din Rusia? Deși România nu este singura țară unde sunt instalate elementele acestui scut, devin din ce în ce mai evidente declarațiile “amenințătoare” și tensiunile dintre București și Moscova. De ce?

- În ceea ce privește scutul antirachetă din România, sau ca să ne exprimăm într-un limbaj mai simplu și clar în conformitate cu recentele evoluții din teren – bazele SUA din România, trebuie înțeles concis și clar următorul aspect: atunci când apare o bază SUA/NATO pe teritoriul oricărei țări învecinate cu Rusia, rachetele scutului nostru nuclear în doar câteva minute sunt orientate automat spre aceste baze. Aceasta se produce instant, aici nu este vorba de nici un fel de decizii politice. E o chestiune de securitate. Și în acest fel trebuie să acționeze oricare țară din lume care dorește să se apere; la fel cum pregătirea pentru război trebuie să se producă pe timp de pace, pentru a nu fi surprinși atunci când chestiunile legate de securitatea națională necesită o astfel de soluție. România, ca și oricare altă țară care pune la dispoziție cu cea mai mare deschidere teritoriul său pentru instalarea de baze ale NATO, respectiv SUA, trebuie să conștientizeze perfect acest aspect. În cazul în care apare o situație conflictuală de război, prima lovitură se va îndrepta asupra acestor baze. Sunt convins că liderii de la București înțeleg că dacă România participă la astfel de jocuri, atunci singură se expune ca țintă principală și trebuie să înțeleagă perfect și ce riscă. Acestea nu sunt amenințări, ci reguli ce țin de strategia de securitate a FR. Doresc să atrag atenția asupra faptului că Rusia acționează în favoarea dezvoltării relațiilor cu România, dar luând în calcul toate aspectele negative amintite mai sus, relațiile nu au cum să se dezvolte într-un sens pozitiv. În concluzie, în calitatea mea de analist, doresc să subliniez faptul că din experiența istorică oamenii trebuie să învețe câte ceva. Iar dacă oamenii politici nu învață nimic din greșelile trecutului, atunci ei pot fi considerați elevi cu rezultate slabe la învățătură și trebuie orientați (de cei care le-au acordat credit) către școli speciale pentru elevi cu deficiențe de adaptare.

interviu realizat de Gabriela Ioniță

traducere: Anca Uric

3 Responses to “În caz de conflict militar, primele vizate sunt bazele NATO din vecinătatea Rusiei”

  1. DUMITRU says:

    Rusii nu au facut bine nici unui popor din lume, de cand sant pe pamant , putin stai linistit !!!! sa nu duci rusia ,unde a dus hitler germania in 1944 !!!!! .

  2. Gheaur says:

    Rusia a atacat Ucraina si i-a anexat o parte din teritoriu (crimeea) si tot ei fac pe persecutatii ! cata mojicie !

Leave a Reply