O ”lebădă neagră” pentru siguranța ”interesului național”

October 22, 2015

Scurtă cronologie:

1. Un poliţist de la Brigada Rutieră Bucureşti a murit în urma unui grav accident de circulaţie produs pe bulevardul Ştirbei Vodă din Bucureşti. Agentul Cosmin Bogdan Gigină care conducea o motocicletă a căzut într-o groapă rămasă de la o lucrare la conducta de gaze. Reprezentanţii Poliţiei Capitalei spun inițial că prin zonă au trecut mai multe coloane oficiale, dar că poliţistul nu ar fi făcut parte din aceste dispozitive, şi că misiunea lui era să fluidizeze traficul.

2. Iau amploare zvonurile privind faptul că polițistul decedat ar fi făcut parte din coloana oficială a ministrului MAI, generalul Gabriel Oprea. De asemenea, potrivit primelor informaţii, groapa ce fusese săpată pentru lucrări la reţeaua de gaze era semnalizată cu garduri şi bandă galbenă. Informaţii, neconfirmate oficial, spun că motociclistul era antemergătorul coloanei oficiale a ministrului Oprea care se îndrepta spre casă. Anchetatorii fac demersurile oficiale către MAI, pentru a primi amănunte legate de tipul şi de legalitatea misiunii pe care o executa Gigină (avansat post-mortem, la 12 ore de la accident, la gradul se subinspector, prin ordin al ministrului Oprea).

3. Poliția Capitalei confirmă într-un comunicat ambiguu că ”polițistul Cosmin Gigină asigura fluidizarea traficului pentru coloana oficială a vice prim-ministrului Gabriel Oprea”. Reprezentanții instituției spun că Gabriel Oprea venea din Băneasa, via Știrbei Vodă, de “la o activitate în cadrul unei instituții din domeniul securității și ordinii publice”, dar surse Euractiv afirmă că Oprea se întorcea spre casă de la un restaurant. Mai mult, aflăm că MAI vrea anchetă privind modul în care a fost semnalizată lucrarea și dacă firma ce efectua lucrările a respectat prevederile legale.

Acestea fiind zise, în funcție de propria orientare ”ideologică”, o parte din mass-media a început să bată câmpii cu mult elan. Procentul de râvnă fiind direct proporțional cu dorința de a abate discuția de la orice ar putea macula atât de prețiosul brand al ”interesului național”. Observ că se evită cu multă delicatețe (cu rare excepții, însă doar din zona presei scrise, audio-vizualul fiind tot o apă și-un pământ !) latura – poate nu ilegală (?), dar cu siguranță imorală și abuzivă – cel implică pe ministrul/vicepremierul Gabriel Oprea.

Ca atare să purcedem la o minimă dar necesară echilibrare a ”energiei necesare sinergiei” faptelor. Potrivit Art. 223 din Codul Rutier:
(1) Poliția rutieră asigură însoțirea coloanelor oficiale cu echipaje specializate potrivit competenței.

(2) Se însoțesc cu echipaje ale poliției rutiere demnitari români sau oficialități străine cu funcții similare acestora, după cum urmează:
a) Președintele României;
b) Președintele Senatului;
c) Președintele Camerei Deputatilor;
d) Primul-ministru al Guvernului.

(3) În situații deosebite, care impun deplasarea în regim de urgență, pot beneficia de însoțirea cu echipaje ale poliției rutiere și miniștrii din Guvernul României sau omologi din străinătate aflați în vizită oficială în România, precum și șefii misiunilor diplomatice acreditați în România, cu ocazia depunerii scrisorilor de acreditare.

Întrebările asociate acestui tragic eveniment – ce s-ar putea transforma în ”lebăda neagră” (la propriu și la figurat!) aptă să ruineze fie și parțial cariera spectaculoasă a celui mai politician dintre generali și viceversa – sunt:

1. Este postul de vice – premier similar celui de prim-ministru ? Dacă Da, conform căror prevederi legale ? Legea 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor nu specifică o astfel de echivalență.

2. Dacă Nu, care era ”situația deosebită ce impunea deplasarea în regim de urgență” în coloană oficială, la ora 7 seara, a ministrului de interne ? Se întâmplase vreo catastrofă naturală (cutremur, inundații, vreun meteorit) de care încă nu am aflat ? Ne invadaseră câteva mii de refugiați dinspre Serbia și Ungaria ? Sau mai făcuseră ceva rușii (as usual) în detrimentul ”interesului național” ?

3. Dacă ministrul Oprea chiar a fost la ”o activitate în cadrul unei instituții din domeniul securității și ordinii publice” în zona Băneasa, care a fost acea activitate și la care instituție ? SIE, SRI, Academia de Poliție, Academia de Informații, Inspectoratul General al Jandarmeriei ? Cine confirmă ”alibiul” generalului Oprea ? Haideți că nu-i greu și nici nu doare…

Pentru că altfel, am convingerea că un ofițer tânăr și-a pierdut viața doar din cauza unui mod de ministeriat abuziv și a acelui tip de servilism excesiv combinat cu frică ce-i caracterizează pe unii dintre ”aghiotanții” însărcinați să asigure securitatea ”interesului național”.  Aceeași care scotocesc cu zel prin ungherele celor 100mp ai unor locații administrative sau media pe unde poposește augusta persoană a vice-premierului, în căutarea vreunei presupuse grave amenințări de securitate. Sau care cer patronului să scoată din restaurant acele persoane a căror întâmplătoare prezență în zonă ar dăuna cumva imaginii imaculate a domnului general Oprea (nu dau detalii pentru că sunt irelevante în acest caz). Sper că nu e așa. Și mai sper că cineva va rosti și altcineva va și răspunde la întrebările de mai sus.

PS: Mă atenționează un amic de pe FB că Nu este o ”lebădă neagră”, conform concepției lui Taleb, ci este una gri, predictibilă și posibilă doar în condiții speciale, gen încălcarea regulată a Codului Rutier. Asta înseamnă încă o dată în plus că vorbim de un abuz.

Gabriela Ioniță

Leave a Reply