România și Marea Britanie – traiectorii și interese divergente

February 20, 2016

După zile de negocieri critice între liderii europeni și premierul britanic, David Cameron, cele două părți au ajuns la un acord acceptat unanim de cele 28 de state membre. Planul de măsuri pentru a reforma relația Regatului Unit cu UE va fi prezentat mâine și guvernului britanic. Prețul plătit de UE pentru a evita un Brexit înseamnă mai exact concesiile făcute în ceea ce privește ajutoarele sociale oferite imigranților și copiilor acestora.

Aflăm de la Hotnews despre concluziile Summitului UE pe tema BREXIT-ului: ”Cel mai important punct al acordului semnat de Regatul Unit cu liderii europeni prevede o frână de urgenta pentru a limita numarul de imigranti. Astfel, imigrantii care ajung in Marea Britanie vor fi obligati sa-si gaseasca un loc de munca in patru luni, timp in care nu vor primi beneficii sociale. Acestia nu vor putea primi asigurari sociale pe durata primilor patru ani petrecuti pe teritoriu britanic. Până in acest moment s-a negociat aplicarea franei de urgenta pe o perioada de sapte ani. Mecanismul va fi aplicabil doar in cazul imigrantiilor europeni care intra pe piata muncii din Marea Britanie dupa implementarea masurilor.

Un al doilea mecanism agreat cu liderii europeni se refera la indexarea alocatiilor pentru copiii imigrantilor, care locuiesc in statele lor de origine, in timp ce parintii muncesc in Marea Britanie. Mecanismul se va aplica doar pentru imigrantii care intra pe piata muncii dupa implementarea masurii si se va putea aplica tuturor copiilor incepand cu 2020.”

Drept pentru care, cred că se impun anumite clarificări:

Acordul obținut de Marea Britanie va afecta deopotrivă atât pe cei ce urmează a veni în regat cât și pe cei care se afla deja pe teritoriul UK. Acordul permite tratarea cetățenilor europeni ca imigranti, punându-i în multe privinte, din punct de vedere legal, pe picior de egalitate cu imigranții NON – EU. Știu că mulți spun că este vorba de ajutoarele sociale și că este vorba doar de cei ce urmează a veni de acum încolo… Respectuos atrag atentia că se face vorbire de servicii sociale, serviciile sociale incluzând și ajutoarele sociale, dar nu numai. In calitate de avocat, legal, am serioase îndoieli că de acum încolo mai putem vorbi de calitatea de lucrător în cadrul EU (cu tot ce presupune definitia juridica a acestui termen precum si drepturile atasate acestui concept) sau de imigranti. Oricum, un întreg set de norme urmează a fi elaborat pe baza noului acord iar timpul urmează a aduce multe clarificări. Totusi, în linii generale, Marea Britanie a primit dreptul la “o frână de urgență” care îi dă dreptul de a suspenda pe o perioadă de până la 7 ani acordurile existente!

Anglia a căpătat de aseară un statut special în cadrul Uniunii, cu o traiectorie diferită față de cea a celorlalte state UE pentru viitor. Marea Britanie a primit garantia că nu va face parte niciodată dintr-o uniune politică aprofundată (”pe care nu o doresc si nu si-au dorit-o niciodata” spune Cameron) sau dintr-un eventual stat federal european. A primit garantii că Marea Britanie nu va fi forțată să adere la zona Euro sau Schengen. Totuși, UK-ul a cerut și a primit garanții că neapartenența la aceste două structuri economico-politice nu va scoate Marea Britanie din zona de decizie, afectând astfel interesele acesteia.

Astfel, în interiorul Uniunii Europene, începând de aseară, Marea Britanie și România au, cu certitudine, interese divergente. România își dorește integrarea în spațiul Schengen, își dorește adoptarea monedei euro și este adepta unei integrări politice aprofundate, susținând chiar posibilitatea cedării suveranității naționale în favoarea apartenenței la un stat european federal cu capitala la Brussels. Anglia nu-și dorește și nu sprijină nimic din toate acestea. Este MAE pregătit să gestioneze noul context bilateral româno-britanic ?

Sorin Ardelean

 

Leave a Reply