Piața de armament: Asia și Orientul Mijlociu în topul importatorilor, SUA și Rusia lidere la export
February 22, 2016
Un nou raport publicat de către Institutul Internațional de Studii pentru Pace din Stockholm (SIPRI) arată că industria de armament din SUA și-a consolidat în ultimii ani poziția dominantă pe piața globală de profil în fața Rusiei și a Chinei, în timp ce producătorii de armament din Europa au pierdut procente importante din vânzări, potrivit AFP.
Datele SIPRI, care acoperă cinci ani (2011-2015), reliefând principalele tendințe în perioada respectivă, arată că volumul comerțului cu arme la nivel mondial a crescut constant din 2001, după ce acesta scăzuse timp de douăzeci de ani.
În materie de livrări, ‘SUA rămân în mare parte în frunte’, subliniază SIPRI într-un studiu de cercetare postat pe site-ul oficial al Institutului. Ponderea americană pe piață a crescut la 33%, față de 29% în 2006-2010. Fabricanții de arme americani profită în același timp de o clientelă foarte diversă.
‘SUA au vândut sau au donat arme către 96 de state în ultimii cinci ani și industria de apărare americană se pregătește pentru comenzi mari de export, din care un total de 611 de avioane de luptă F-35 pentru nouă țări’, indică Aude Fleurant, directoarea programului Armament și cheltuieli militare.
În urma lor, Rusia a înregistrat, de asemenea, un progres cu 25% din exporturile mondial, chiar dacă această tendință a fost în ușor regres între 2014 și 2015, din cauza sancțiunilor economice occidentale la adresa Moscovei pentru rolul său în criza ucraineană.
Potrivit studiului SIPRI, livrările de arme rusești către Europa au crescut în 2011-2015 cu 264% comparativ cu perioada anterioară de cinci ani. Rusia, prin intermediul companiei de stat Rosoboronexport (unic intermediar al importurilor și exporturilor de armament ale FR) exportă mai mult ca americanii în India, primul importator de arme la nivel mondial, notează AFP.
În acest context, experții SIPRI menționează că ”livrările de arme rusești au crescut în principal ca urmare a vânzărilor către peste 50 de state din Asia (68%), Africa(11%) și Orientul Mijlociu (8,2%)”. Potrivit SIPRI, vânzările către state din Europa sunt reprezentate de achizițiile făcute de Azerbaidjan, care între 2011 și 2015 au reprezentat 4,9% din totalul exporturilor Rusiei față de 0,7% în perioada 2006-2010.
China, devenită în 2010—2014 al treilea exportator în lume, depășind Germania și Franța, și-a întărit această poziție în clasament (5,9%), cu o industrie de apărare din ce în ce mai recunoscută, care furnizează arme în primul rând țărilor din regiune, precum Pakistan, Bagladesh și Myanmar.
Producătorii europeni pierd însă teren. Astfel, în ultimii cinci ani, Franța (5,6% din piață) și-a văzut exporturile diminuate cu o zecime față de cei cinci ani precedenți, în timp ce exporturile Germaniei (4,7% din piață) au scăzut la jumătate. Aceste industrii suferă din cauza scăderii comenzilor din partea partenerilor lor europeni (-41%), care și-au tăiat cheltuielile ca urmare a austerității în plan economic.
În rândul importatorilor, principalele achiziții au fost făcute de țări din Asia și, previzibil, Orientul Mijlociu. Astfel, India rămâne de departe clientul numărul unu cu 14% din achiziții, cumpărând de trei ori mai mult decât China și de două ori mai multe arme din străinătate ca Arabia Saudită. China se situează totuși pe locul secund, urmată de Australia, Pakistan, Vietnam și Coreea de Sud.
Photo courtesy of SIPRI
Leave a Reply